Navigera på webbplatsen Navigera
10 saker du bör tänka på innan du köper ny hemsida

10 saker du bör tänka på innan du köper ny hemsida

Det är lätt att tro att webbyrån eller konsulten har allt ansvar för vilket resultat en ny hemsida har när den lanseras. Det stämmer förstås till viss del, men mycket av ansvaret ligger också hos dig, beställaren. I det initiala skedet av framtagande av en ny hemsida behöver webbyrån ha så mycket information och tankar från dig som möjligt – för att kunna göra ett bra jobb. Det är därför viktigt att du tänker igenom vad det är du i slutändan vill ha, vilket syfte din hemsida ska ha och vilka dina preferenser är.

Jag har sammanställt en lista med 10 saker som är viktiga att du tänker igenom och skriver ner innan du har ditt första möte med webbyrån eller konsulten som ska göra din nya hemsida. Att komma väl förberedd till det initiala mötet är viktigt, mitt tips är därför att du besvarar samtliga punkter i denna lista och tar med.

1. Varför ska du ha en hemsida?

Det kanske verkar uppenbart men faktum är att många företag idag har hemsidor helt utan att veta varför. Om en hemsida inte tjänar något syfte saknar den också alla typer av mål och kommer därför troligtvis inte heller generera någon RIO (return on investment).

Ta dig en ordentlig funderare på denna fråga, min gissning är att du kommer hitta nya syften till varför du ska ha en hemsida. Gör du det ska du skriva ned dem, det är värdefullt för en webbyrå att veta för att kunna skapa en hemsida som är så relevant för målen som möjligt.

2. Vilka kommer att använda din hemsida?

Det enkla svaret på denna fråga är “mina kunder och intressenter”, men det är inte heller riktigt det svaret vi är ute efter. Nu behöver vi verkligen ta reda på vilka som kommer använda din hemsida, din målgrupp, och det gör vi genom att tänka ur perspektiv som geografi, tidszoner, språk, ålder, kön, inkomst, intressen, surfvanor och jobb.

Det är fundamentalt att veta vilken målgrupp som kommer att vara den största på den kommande hemsidan. Genom att bland annat veta målgruppens ålder, intressen och surfvanor kan man också ta vissa beslut gällande användardesign och innehåll för den nya hemsidan.

3. Finns det andra hemsidor inom samma bransch som du gillar?

Med tanke på att du troligtvis har mycket bättre koll på den bransch som hemsidan ska skapas för, är det också högst relevant att du ger webbyrån eller konsulten en lista med andra hemsidor som du tycker har gjort allt eller vissa delar bra och genomtänkt. I en sådan lista är det viktigt att du tillsammans med referenserna också skriver kommentarer om vad det är du gillar och tycker känns genomarbetat. Lika viktigt är det att skriva om du tycker att de misslyckats med något som du vill göra bättre.

När du tittar på andra hemisdor inom samma bransch är det till exempel intressant att spana efter design, funktioner, navigation, sidstruktur, användarvänlighet, bildmanér och typsnitt/färgval.

4. Vad kan bli överflödigt på den nya hemsidan?

En vanlig tanke är att desto mer funktioner och formulär, knappar och länkar man trycker in i en hemsida – desto bättre. Det stämmer nästan aldrig. Det är viktigt att hemsidans funktioner inte blir överflödiga. Vi vill att det vi betalar webbyrån eller konsulten för ska vara relevant för de som använder hemsidan.

Tänk efter om något kan bli direkt överflödigt på den nya hemsidan. Detta kan vara lättare att ta ställning till efter ett initialt möte med parten som ska skapa din nya hemsida. Då har du troligtvis fått en brief om vad de anser är nödvändigt att ha på den nya hemsidan, ställ dig själv frågan om det kan uppfattas som överflödigt efter det.

5. Vad behöver du hjälp med för att färdigställa den nya hemsidan?

Webbyrån gör mycket, men de kommer inte göra allt. Om du inte betalar dem för det förstås. Mycket går hur som helst att göra själv, eller med hjälp av vänner och bekanta. Saker som texter, bilder, innehåll och undersidor är sådant som en webbyrå sällan åtar sig att hjälpa till med om man inte specifikt ber om det.

Jag är dock av åsikten att du troligtvis skriver bättre texter om din verksamhet eller om ditt företag än vad en tillfälligt anlitad konsult gör. Det är ju ändå faktiskt du som jobbar med din verksamhet och känner den bäst. Om du inte kan skriva egna texter eller har svårt att formulera dig, se med ditt nätverk om någon kan hjälpa dig. Samma gäller för bilder, även om stockfoton är bra att köpa om man saknar bilder så är min rekommendation att använda dina egna bilder på din nya hemsida. Även om bilderna är fotade med en mobilkamera förmedlar det mer trovärdighet än att använda köpta bilder från nätet.

Ofta är det just innehållet som gör att en lansering av en ny hemsida drar ut på tiden, se därför till att tänka några varv extra på hur du kan göra för att skapa innehåll själv som du sedan kan lägga in på den nya hemsidan.

6. När vill du att den nya hemsidan lanseras?

Det är bra för projektledaren att veta när du vill att din nya hemsida ska lanseras. Dina önskemål tas då ofta i beaktning när man planerar hur mycket tid och hur många som ska arbeta med hemsidan. I slutändan är det oftast hur tekniskt krävande hemsidan är som avgör när den lanseras, men att ha ett mål om lanseringsdatum är alltid bra för alla parter i projektet.

Tips: Om din verksamhet har säsonger eller tider på året som är mer ekonomiskt gynnsamma än andra kan det vara en god idé att tänka på det när du framför dina önskemål om lansering.

7. Vad är din budget?

Att redan innan det initiala mötet med en webbyrå eller konsult ha räknat på en rimlig budget för den nya hemsidan är en bra idé. Det ger också parten som ska skapa den nya hemsidan något att förhålla sig till när de ger dig en offert. Om budgeten skulle visa sig vara lägre än vad som efterfrågas kan det vara en god idé att se över funktioner som är överflödiga (se punkt 4) och som således kan skjutas upp till en eventuell version 2.0 av hemsidan.

Tänk på att ta in offerter från flera olika aktörer och att inte gå på den första du träffar för ett samtal. När du kan jämföra olika offerter kan du också se vilken webbyrå som ger dig mest för pengarna, vilka fördelar som finns och om support eller liknande ingår i avtalet.

8. Ska din hemsida sälja varor?

Med andra ord, vill du starta en e-butik? Om svaret är ja finns det en uppsjö av frågor du behöver tänka över innan du träffar en webbyrå eller konsult för uppdraget. Det första du behöver säkerställa är att den leverantör du träffar har skapat framgångsrika e-butiker innan. Om svaret är nej är det klokt att kontakta en annan byrå.

Frågor som är bra att tänka på om du startar en e-butik är;

  • Hur mycket kommer du att sälja?
  • Vilka länder ska du sälja till?
  • Behöver du se över ett leveransavtal?
  • Vilka företag ska leverera dina varor?
  • Vilka betallösningar vill du erbjuda dina kunder?
  • Vilket e-butikssystem vill du använda och vilket är bäst för din butik?
  • Behöver du funktionalitet för nyhetsbrev?
  • Vilket webbhotell kan garantera snabba laddningstider och stabil uptime?

9. Kommer hemsidan kräva mycket underhåll?

Jag är av åsikten att alla hemsidor ska underhållas minst en gång i månaden, helst en gång i veckan. Men beroende på vad din hemsida ska tjäna för syfte behöver du också tänka på hur mycket underhåll din hemsida kommer kräva.

Förutom underhåll som att se över hemsidans innehåll, skriva nya texter, uppdatera brutna länkar etc. behöver du också tänka om du behöver ett supportavtal som ger dig vissa garantier om din hemsida skulle bli hackad eller gå offline under en längre tid. I supportavtal brukar det finnas utrymme för redaktionellt underhåll, titta därför efter det i avtalet innan du skriver på.

10. Finns det andra delar du behöver hjälp med förutom hemsidan?

Det är en bra idé att beställa mer än bara en ny hemsida för att på så sätt få ett mer effektivt pris för produkten. Behöver du till exempel hjälp att komma igång med sociala medier, annonsering online, nyhetsbrev eller analys av sajten är detta ett perfekt tillfälle att be webbyrån inkludera det som separata prisförslag i offerten.

Lycka till med din nya hemsida

Hoppas denna lista har gjort dig mer beredd inför ditt första möte med en framtida webbyrå eller konsult. Att komma förberedd till det initiala mötet är A och O. Se därför till att skapa din egen punktlista och dela med dig av den under mötet.

Tycker du att jag har missat något? Skriv gärna en kommentar nedanför så kanske jag uppdaterar listan med just din idé!