6 tips – så ökar du försäljningen i din e-butik
Har du precis kommit i gång med din e-handel? Eller är du redan ett väletablerat varumärke? Oavsett vilket vill du ju såklart sälja mer. Här har vi satt ihop en liten guide hur du ökar din konvertering i butiken.
1. Lägg ner tid på en bra produktbeskrivning
En bra produktskrivning kan vara avgörande om du säljer din produkt eller inte. Det som särskiljer en produktbeskrivning från en grym produktbeskrivning är känslan. Etablera ett problem för kunden och lös det!
Definiera problem
Här kan du börja med att ställa en fråga till dig själv: Kan den här produkten gör kundens vardag bättre? Och hur? Definiera kundernas problem och lägg fram hur just din produkt kan lösa problemen.
Beskriv känslan
Du ska alltid vara saklig och korrekt när du beskriver din produkt, men med det sagt får du aldrig glömma att sälja i texten. Om du säljer tvättmedel kan du välja att skriva att med ditt tvättmedel ger rena kläder, eller fokuserar du på känslan och doften av nytvättade kläder. Den känslan känner kunden igen och steget att lägga produkten i varukorgen blir genast lite kortare.
Uppbyggnad av text
Långa texter är svåra att läsa och gör ibland att vi väljer att inte läsa alls. Därför är det viktigt att, vid en längre text, dela upp texten. Här kan man arbeta med tydliga rubriker så att kunden snabbt vet vad stycket handlar om. Lyft även fram din produkts USP:ar så att den som snabbt besöker din sida direkt får en uppfattning om vad det är för produkt och varför hen ska köpa just den.
2. Tydliga produktbilder
Det ska vara tydligt hur din produkt ser ut och så att kunden snabbt kan skapa sig en uppfattning. Ju fler bilder, desto bättre.
Rätt utrustning
Antingen väljer du att outsourca fotograferingen eller så införskaffar du dig rätt utrustning. Den kostnaden tjänar du snabbt igen på en ökad försäljning. Om du vill hålla ner budgeten kan du använda dig av din mobil. Idag är våra mobilkameror av hög kvalité och det du behöver införskaffa dig då är stativ – absolut nödvändigt att fotografera med stativ för att få skarpa bilder.
Det nästa som kommer in är ljuset och här kan du införskaffa dig ett så kallat ljustält. Det kan du köpa hos flera olika återförsäljare till den relativ billig peng. I tältet får du till skarpa bilder utan skugga. Det problemet som finns med ljustälten är att de inte alltid rymmer de lite större produkterna.
3. Köpknappen
Målet med produktsidan är att kunden ska lägga produkten i varukorgen. Just därför är det vid stor vikt att din köpknapp är tydlig. Här kan du arbeta med storlek och färg, ju större kontrast mot omgivningen desto bättre.
Testa dig fram
Var inte rädd för att testa dig fram till den optimala köpknappen för din produkt. Testa olika färger och arbeta med texten. ”Lägg i varukorgen” är en klassiker som kan locka den ännu inte övertygade kunden medan ”Köp nu” kan hjälpa kunden att ta ett snabbt beslut. Beroende på vilken typ av produkt du har kan olika texter fungera, så testa dig fram vad som passar din produkt bäst.
4. Skapa trygghet för kunden
Att handla en helt ny produkt på en helt ny site kan vara mer skrämmande än vad man tror. Ge kunden möjlighet att lära känna dig och vinn deras förtroende.
Om oss-sida
Presentera dig, dina kollegor och företaget. Här får du mer än gärna vara personlig och var inte rädd för att arbeta med bild. Är du expert inom området eller sitter på andra kvalifikationer som kan vara betydande? Här är det läge att lyfta dem.
Omdömen
Att andra är nöjda med din produkt väger tungt. Här kan du arbeta med text från kunder eller betyg-markering.
Returpolicy
Det ska inte finnas några frågetecken kring din returpolicy. Avsaknaden av en tydlig returpolicy gör att kunden letar vidare på annat håll, oavsett pris och produkt.
5. Arbeta med merförsäljing
Det är enklare att sälja fler produkter till en övertygad kund än att få in nya kunder att handla en produkt. Här kan du med fördel arbeta med merförsäljning.
Att använda sig av merförsäljning är inte något fult, utan något du alltid kan se som en service till kunden. Har du en produkt som drivs av batterier? Självklart ska kunden bli påmind att köpa batterier innan den avslutat sitt köp. Kunden upplever det som omtanke och du har sålt två produkter istället för en. Win win!
Fri frakt
Ett väletablerat trick till fler köp är att tala om för kunden hur mycket det är kvar till fri frakt. En mening som ”Du har nu endast 41 kr kvar till fri frakt” kan vara en avgörande faktor till försäljning av ytterligare produkter.
6. Se till att du har en enkel varukorg och kassa
Vilka uppgifter behöver du? Håll dig till det nödvändigaste och skippa resten. Här är det viktigt att hålla alla tänkbara steg så få som möjligt. Ingen gillar långa formulär med obligatoriska fält, det är en riktig konverteringsdödare.
I kassan är det otroligt viktigt att det är tydligt vad som gäller och vad nästa steg är. En osäker process han en tendens att skrämma iväg även den redan sålda kunden. En trygg och positiv upplevelse i kassan är A och O för en lyckad affär och en återkommande kund.
Fraktalternativ
Att kunden ska själv kunna välja fraktalternativ är en bra idé. Vissa föredrar att hämta ut på sin lokala matvarubutik och vissa vill få det direkt hem till dörren. Låt flera alternativ finnas så att kunden kan välja det som passar den allra bäst.
Betalningsalternativ
Vi fungerar alla olika och det är lika när det kommer till val av betalningsalternativ. Vissa föredrar att betala med kort, andra vill få en faktura och den tredje vill kunna betala med Swish. Såklart är olika sätt bra för att möta alla kunder men här höjer vi ett varningens finger – kunden ska inte uppleva att det blir rörigt. Testa dig fram och mät sedan resultaten, väljer ingen av dina kunder att betala med Swish kanske det är ett alternativ du kan skala bort.
Testa dig fram, skaffa dig mätbara resultat och lycka till!
Ps. Känns guiden krånglig och du har svårt att veta vart du ens ska börja? Kontakta oss så kan vi gemensamt hitta en lösning för just din e-handel!