Navigera på webbplatsen Navigera Kontakta oss

Publicerat måndag 07 november 2022 i Digitalt

Skrivet av Edvin Uddfalk

Låt oss prata om Dark mode på hemsidor

Våra skärmar tycks ha blivit mörkare på sistone. Längre skärmtid och mer frekvent multi-screening gör våra ögon trötta snabbare. Dark mode är en välkommen, och i min mening, användarvänlig möjlighet.

Ända sedan Apple lanserade ett systemtäckande Dark mode under 2018 har vi sett allt fler utvecklare ta efter och idag finns (nästan) alltid möjligheten att växla mellan ljust eller mörkt läge oavsett miljö.

Efterfrågan på Dark mode är extremt hög och enligt färska uppgifter från Earthweb använder uppemot 82% av alla smartphone användare helt eller delvis Dark mode. Hela 64% av alla besökare förväntar sig att en hemsida automatiskt ska växla till mörkt läge om användaren har det inställt på sin enhet.

Dark mode fortsätter att växa i popularitet, särskilt efter att stora företag som Apple, Facebook och Google Chrome har implementerat användandet av det, och jag tycker att det är hög tid att vi pratar om mörkt läge på hemsidor.

Redan trött i ögonen? Låt oss hjälpa dig

.. bättre?

Först: Vad är Dark mode?

Dark mode, eller mörkt läge, är en inställning där man som användare tillåts växla från det traditionella mörk-text-på-ljus-bakgrund färgtemat i en app eller ett system till ett ljus-text-på-mörk-bakgrund. Du kan testa det live på knappen här ovanför.

Mörk text på ljus bakgrund har historiskt setts som ”normen” inom design och användarvänlighet, och det är inte svårt att tänka sig att det emulerats från bläck på ett papper.

Människans förväntan för hur vi läser och tar in information – etablerat av böcker och tidningar – ser annorlunda ut idag och när det kommer till användarvänlighet skriver det mörka läget om historien. Istället för att skapa webbdesign som emulerar svart bläck på papper ställer man sig nu en annan fråga: Hur ser egentligen en bra digital upplevelse ut?

Anna Żołnierowicz visar ett exempel på en mobildesign med mörkt tema.

Vilka fördelar har det mörka läget?

För att identifiera på vilket sätt mörkt läge har en positiv inverkan på användarvänligheten i en hemsida behöver vi först se till vilka fördelar det kommer med.

Det är skonsammare mot ögonen
Kanske säger det sig självt att ett mörkt läge inte är lika ljusstarkt och således inte är lika ansträngande för ögonen att titta på under längre stunder. Vi känner alla igen känslan i ögonen när man vaknar tidigt på morgonen och tittar på telefonen för att se vad klockan är utan mörkt läge aktiverat. Med mörkt läge blir chocken att gå från ingen skärm till skärm mindre intensiv för ögonen.

Det avger mindre blått ljus
Blått ljus har blivit en het potatis på senare tid och även det är en effekt av det ökade skärmtittandet. Ljusare och intensivare lägen avger mer blått ljus vilket har visat sig kunna leda till sömnsvårigheter, huvudvärk och stress.

Det är bättre i dovt belysta miljöer
I sovrummet eller på bio. Skärmen stör helt enkelt inte personen bredvid dig. Detta är en extern aspekt av vilka fördelar mörkt läge har, men likväl ett positivt sådant.

Det sparar batteri
Användare med nyare smartphones eller laptops och i synnerhet skärmar med LED eller AMOLED sparar batteri genom att använda mörkt läge. Det stänger av de nödvändiga pixlarna som behövs för att belysa ett ljust tema och således förlängs batteritiden.

Den kanske viktigaste fördelen har vi inte ens pratat om än och det är det enkla faktumet att vi går användaren tillmötes. Om användaren har mörkt läge aktiverat och en hemsida känner av det för att sedan presenteras i mörkt läge… oj, vilken win!

Vilka nackdelar har mörkt läge?

Självklart finns det nackdelar med Dark mode, även om de enligt mig kanske inte är tillräckligt många för att dra ned den positiva helheten med mörkt läge.

Mörkt läge kan försämra läsbarheten
Vissa användare, i synnerhet de med nedsatt syn eller synrelaterade problem, kan ha svårigheter med att läsa innehållet på en hemsida som har mörkt läge. Ett exempel på detta är personer med astigmatism som kan uppleva en haloeffekt, detta till följd av att mörkt ljus gör att ögats iris behöver öppnas mer. Jag själv har astigmatism och som exempel har jag det svårt med alla ljus i trafiken när det är mörkt. Dark mode har jag dock personligen aldrig upplevt som negativt i direkt koppling till min astigmatism.

Det är inte alltid uppskattat
Ett enkelt faktum är att mörkt läge inte alltid är efterfrågat. Detta är dock lätt att undvika om hemsidan, och det mörka temat, är integrerat på rätt sätt och med rätt inställningar.

Mörkt läge kan inkräkta på ett företags grafiska profil
Jag själv är av åsikten att en grafisk profil aldrig ska inkräkta på användarvänlighet. Men med det sagt finns det förstås företag och marknadsavdelningar som anser att de mörkare färgerna i ett Dark mode inkräktar på profilfärgerna och således avfärdar det.

Astigmatism i trafiken
Ett exempel på hur astigmatism kan upplevas i mörka miljöer och med mindre intensiva ljuspunkter.

Ljus framtid för mörkt läge på internet

Jag spår en framtid där vi snart kommer att få se större vägledande företag integrera mörkt läge som en del i deras användarupplevelse på webbplatser. Både e-butiker och hemsidor har mycket att vinna på att gå användarna till mötes direkt när de landar på webbplatsen.

Utvecklingsmetoder kan idag känna om en individuell användare har ljust eller mörkt tema aktivt och anpassa hemsidan därefter. På så sätt går det att med säkerhet tillgodose efterfrågan enbart hos de som faktiskt använder mörkt tema.

Min starka övertygelse är att mörkt läge på sikt kommer att ha en stor inverkan av helhetsintrycket i hur användarvänlig en hemsida eller e-butik är för de som använder den. Dessutom finns det tillräckligt mycket bevis som tyder på att det skulle kunna användas som en metod vid tillgänglighetsanpassning av webbplatser.

Vill du utforska möjligheten att integrera Dark mode på din hemsida?

Då hjälper vi på Exacta dig gladeligen! Vi skulle vilja skryta om att vi har mörkt läge på vår egen hemsida, men vi har inte hunnit längre än den experimentella funktionen du troligen provade tidigare i inlägget ännu..

Hur som helst, är du intresserad av att prata om mörkt läge så tveka inte att höra av dig till oss. Vår digitala avdelning har redan hunnit experimentera en hel del med mörkt läge och vet med säkerhet hur de gör för att hjälpa er.

Fler nyheter