Navigera på webbplatsen Navigera
5 konkreta tips för att konverteringsoptimera din hemsida!

5 konkreta tips för att konverteringsoptimera din hemsida!

Konverteringsoptimering, kanske har du hört talas om det. Konverteringsoptimering (förkortat CRO från engelskans Conversion Rate Optimization) är konsten att optimera sin webbplats utifrån en rad olika parametrar som leder till att dina webbplatsbesökare utför de åtgärder du vill att de ska utföra.

En konvertering är således tillfället när en webbplatsbesökare utför en handling som har ett värde för dig. Beroende på vad det är för typ av webbplats man driver kan konverteringen se annorlunda ut. För en e-handel är ett köp en konvertering, för en bank kan en låneansökan vara en konvertering och för en bilmekaniker kan ett telefonsamtal där besökaren först hittade telefonnumret på hemsidan vara en konvertering.

En konvertering mäts i konverteringsgrad (förkortat CR (från engelskans Conversion Rate)) och mäts i antal konverteringar delat med unika webbplatsbesök. Exempel: en webbplats har 500 unika besök på en dag, av dessa konverterar 5 personer. Alltså 5 ÷ 500 = 1%.

För att kunna utföra konverteringsoptimering är det viktigt att du vet vad just dina konverteringar är. Om du inte vet det än, börja med att definiera dem för att sedan sätta en strategi för hur du kan optimera antalet konverterande besökare.

Låt oss börja med lite självrannsakan

Eftersom att du är här och läser denna artikel förmodar jag att du har en webbplats redan. Jag förmodar också att du har en viss mängd trafik till din webbplats och att den trafiken inte konverterar i den grad du hoppas på. Korrekt?

Att du har trafik till din hemsida är jättebra! Det innebär att det (troligtvis) finns en hel del data för dig att studera om dina besökare. Data från bland annat Google Analytics är jätteviktig att både analysera och förstå, för att kunna definiera vem din målgrupp är och vad de är ute efter. Sådan data kallas kvantitativ data och kan ge dig en bred, väldigt generell bild av vem som besöker din webbplats.

Problemet? Din trafik konverterar inte.

Du kan ha 10.000 unika webbplatsbesök varje dag, men så länge besökarna inte konverterar är de inte värda ett dugg. Jag läste i en bok en gång att, citat:

“Trafik som inte konverterar är som en hink med hål i. Det spelar ingen roll hur mycket vatten du häller i hinken, det kommer rinna ut ändå. Fokusera på att laga hålen innan du häller i mer vatten.”

En bok vars namn jag inte minns

Detta är ett extremt bra bildligt exempel på vad konverteringsoptimering faktiskt är. För så länge du har hål i din hink kan du stå och fylla den med vatten hela dagen, den kommer ändå vara tom i slutändan.

Precis samma är det med konverteringsoptimering. Du måste lokalisera och åtgärda det som orsakar din trafik att lämna din webbplats utan att konvertera.

Jag har sammanställt en lista med 5 sätt att konverteringsoptimera din webbplats. Listan består av något enklare åtgärder, men som ändå kan göra en betydande skillnad i din webbplats konverteringsgrad.

Observera: Varje webbplats är unik och det finns inget regelverk för vad som är rätt och fel för hur en webbplats bör konverteringsoptimeras. Resultaten för dessa tips kommer därför variera, och jag kan inte garantera att de kommer förbättra din webbplats konverteringsgrad.

1. Använd tydliga och rena uppmaningar

När vi vill att en besökare ska utföra en konvertering gör vi ofta det genom någon slags uppmaning. Dessa består i regel alltid av någon slags knapp, ett formulär eller ett telefonnummer. För att inte göra besökaren osäker eller skapa oro inför konverteringen är mitt tips att använda tydliga, enkla uppmaningar på dessa ställen.

Att överösa en besökare med information precis där den ska genomföra en konvertering kan göra att intrycken blir för många och beslutsfattandet påverkas. Lyft bara det allra viktigaste vid dessa punkter, allt annat finns det gott om utrymme att lyfta på andra ställen.

Använd dessutom alltid tydliga, instruktiva uppmaningar så som “Köp“, “Prenumerera“, “Handla“, “Börja nu” eller “Starta din provperiod“. Det finns alltför många dåliga exempel att det skulle krävas ett halvår för att räkna upp dem. Håll det bara enkelt och tydligt, så har du eliminerat en stor konverterings-tjyv!

2. Prioritera värdet i dina olika konverteringsmål

En webbplats kan ha fler konverteringsmål. Din webbplats till exempel kan ha två, tre eller sex konverteringsmål. Det är viktigt att du definierar dessa mål och prioriterar dem efter hur viktiga de är för dig (det typiska är förstås att prioriteten bestäms utefter vad de är värda för din verksamhet).

Tänk på att aldrig presentera mer än en konverteringsmöjlighet åt gången för dina besökare. Även om du har många konverteringsmål behöver dina besökare rent psykologiskt kunna fokusera på en sak i taget.

Om du prioriterar värdena i dina konverteringsmål kan du också bestämma hur frekvent de ska synas på din webbplats. Och du, ingen gillar en telefonförsäljare som ringer 10 gånger på en dag.

3. Använd hypoteser, analysera vad som fungerar och vad som inte gör det

Det kanske viktigaste (och mest tidskrävande) du som webbplatsägare kan göra för att succesivt höja din konverteringsgrad är att bestämma hypoteser som du testar och analyserar. En hypotes är en idé om vad resultatet blir av att göra en viss ändring och som går att mäta i sant och falskt.

Exempel: Att flytta Köp-knappen från vänster till höger kommer öka antalet konverteringar med 0.5%. Detta är en hypotes och när du testat din hypotes genom att ha Köp-knappen till vänster en månad och till höger nästa månad kan du enkelt mäta hypotesen med sant/falskt. Det resultat din hypotes visar är sedan det du använder på din webbplats.

Hypoteser går att använda på hela din webbplats och så länge du har en stadig mängd trafik går det bra att göra hur många tester som möjligt. Man kan till och med göra fler tester samtidigt. Stora företag använder sig av något som kallas A/B-tester, eller split-tester, för att få svar på sina hypoteser. A/B-tester fungerar som så att de presenterar de båda alternativen i en hypotes för olika besökare samtidigt och på så sätt går det snabbare att få ett svar på hypotesen.

För att utföra hypoteser på ett korrekt sätt krävs det att du har stenkoll på den data och statistik du får från din webbplats.

4. Använd User Tracking verktyg

Kanske låter det futuristiskt, men idag finns verktyg som kan hjälpa dig se hur dina besökare använder din webbplats. Och det är helt gratis! Eller ja, nästan i alla fall. Så länge du inte har en webbplats med alltför mycket trafik så klarar du gränsen för ett gratis-konto hos Hotjar.

Hotjar? Japp, så heter ett av de verktyg där du med hjälp av värmekartor och andra smarta funktioner kan se hur dina webbplatsbesökare använder och interagerar med din webbplats. Här finns det möjlighet att sätta upp olika typer av mätningar och du kan följa upp resultatet när du vill bara genom att logga in. Med funktioner som värmekartor kan du enkelt se om dina besökare frekvent klickar någonstans där det kanske bör finnas en länk, om de inte scrollar hela vägen ner till konverteringspunkten eller om de inte uppfattar en uppmaning eller liknande.

Genom att använda ett User Tracking verktyg får du helt andra förutsättningar för att faktiskt förstå dina besökare på riktigt. Det är dessutom enkelt att installera på din webbplats, allt du behöver är att lägga in en liten bit kod i sidhuvudet på webbplatsen!

5. Bra användarupplevelse = bra konverteringsgrad

Det är förstås bara en del av sanningen. Men att sträva efter en god användarupplevelse är ett väldigt bra sätt för att konverteringsoptimera sin webbplats.

Hur skapar man en bra användarupplevelse? Det är faktiskt inte så svårt som man kan tro och kräver oftast inte att man tar hjälp av en webbdesigner eller webbutvecklare. För att skapa en bra användarupplevelse behöver man ha en del saker i bakhuvudet, till exempel:

  • Var konkret och tydlig när du kommunicerar med din webbplats. Dina besökare kan oftast inte ställa frågor och du kan inte alltid svara dem. Se därför till att din webbplats formulerar sig korrekt.
  • Använd inte färger, understrykningar, fet, kursiv eller genomstruken text om det inte är absolut nödvändigt. Att använda olika egenskaper i en text ger olika signaler och kan störa beslutsfattandet.
  • Håll en röd tråd i design och utseende.
  • Städa upp din webbplats kontinuerligt (ta bort inaktuellt innehåll eller ersätt med nytt, peka om 404-sidor, ta bort spam-kommentarer och liknande).
  • Ta hand om din webbplats och ta in extern hjälp när det behövs.

Avslutningsvis

Om du bestämt dig för att konverteringsoptimera din hemsida behöver du komma ihåg att det kan ta lång tid innan du ser något resultat. Samtidigt finns det solskenshistorier om företag som med bara någon eller några hypoteser kunnat öka konverteringsgraden med flera procent på extremt kort tid.

Vad jag menar är att alla webbplatser är unika och bara för att en strategi eller förändring fungerar på en webbplats behöver det inte göra det på någon annan. Det spelar ingen roll om webbplatserna säljer samma produkter, är i samma bransch eller till och med ser exakt likadana ut. Du måste förstå dina besökare och göra ditt bästa för att dina och dina besökares mål ska vara desamma.