Navigera på webbplatsen Navigera

Publicerat onsdag 25 januari 2023 i Digitalt

Skrivet av Edvin Uddfalk

Checklista: Off-page SEO – Hur får man mer trafik till sajten 2023?

Perfekt optimerade sidor räcker inte längre för att kunna maximera din organiska trafik. I denna off-page SEO-checklista lär du dig om vilka faktorer som kan öka dina chanser för att få fler besökare till webbplatsen, vilket i sin tur kan bli fler leads.

Off-page SEO står för en av flera viktiga faktorer när det kommer till sökmotoroptimering. Andra viktiga faktorer är bland annat On-site SEO och teknisk SEO.

Till att börja med, vad är off-page SEO?

När du har optimerat allt ditt webbplatsinnehåll enligt Googles riktlinjer för ”perfekt optimerade sidor”, kan du istället rikta din uppmärksamhet mot de faktorer utanför din hemsida som kan påverka din organiska trafik. Med andra ord; bygga din webbplats trovärdighet, öka antalet relevanta inkommande länkar (länkar till din webbplats från andra webbplatser) och bygga upp dina sociala konton.

Googles algoritmer och vad deras algoritmer rankar din hemsida efter är hemliga. Däremot släpper de frekvent publik information om hur man skapar relevant innehåll som ger en bra användarupplevelse. Dessutom pågår en stor mängd forskning, tester och delning av information bland de ​​som arbetar med att optimera webbplatser mot sökmotorer.

Som ett resultat av detta vet vi mycket om algoritmerna, även fast de är hemliga, som kan hjälpa din webbplats sidor att ranka högre i sökresultaten.

Google har flera gånger sagt att de använder fler än 200 faktorer för att ranka en webbplats, men vilka är de viktigaste?

Det finns en sak som praktiskt taget alla experter håller med om: Antalet och kvaliteten på de inkommande länkarna som länkar till din webbplats är något som spelar stor roll i hur din webbplats rankas i sökresultaten. Och det är just detta som är off-page SEO, nämligen länkar till din webbplats från andras hemsidor.

Att köpa inkommande länkar från spam-sidor fungerar inte längre. Google har arbetat hårt för att totalt strypa möjligheten att ranka bättre genom denna metod bland annat med sina Panda- och Penguin-uppdateringar. Panda och Penguin är två olika större algoritmer som påverkar hur en webbplats rankas i sökresultaten. Detta gynnar oss som skapar innehåll av verkligt värde.

Vi har sammanställt en off-page SEO-checklista för att komma på rätt spår.

Mät din off-page SEO

Vad ska man göra med all denna information?

Var kan du få inkommande länkar för att förbättra din off-page SEO?

Off-page SEO: Hjälper social media?

Sociala medier spelar en roll i din off-page SEO. LinkedIn, Twitter och Facebook ger möjlighet för företag att skapa medvetenhet och direkt trafik till din webbplats, och därigenom förbättra din SEO.

Tips för dina sociala konton:

Recensioner på Google och andra webbplatser

Du är utan tvekan redan medveten om vikten av recensioner, och här är ytterligare en anledning att värdera dem högt. De skapar värdefulla inkommande länkar, och varenda en bär sitt eget SEO-värde för din webbplats.

Att arbeta med recensioner av dina tjänster:

Det finns mycket mer djupgående information och tekniker om du bara dyker ner i någon av det vi pratar om ovanför. I denna checklista skrapar vi bara ytan av off-page SEO och vad som är möjligt att åstadkomma med det.

Fler nyheter