Publicerat fredag 16 december 2022 i Okategoriserade

Alternative Text Skrivet av Anna Lagnebratt

15 strategier till ditt företags sociala medier 2023

Osäker på hur ni kan förbättra era sociala medier? Här kommer 15 tips som kan ge ert företag en uppsving under 2023.

1. Sätt tydliga mål

Marknadsföring i sociala medier kan vara ett kraftfullt verktyg för företag för att skapa medvetenhet, driva trafik och främja försäljning. En förutsättning för att lyckas är att sätta upp tydliga mål; Vad vill vi förmedla, vad vill vi uppnå? Hur kan vi gå till väga för att uppnå våra mål?

Definiera dina mål först så att du kan fatta välgrundade beslut om hur du ska nå dem, vilken typ av innehåll du ska dela, hur ofta du ska publicera och om du ska investera i betalda annonser.

2. Skapa en publiceringskalender

Att skapa en kalender för sociala medier är ett utmärkt sätt att planera och organisera din publiceringsstrategi. Det gör att du får en tydlig översikt och även lämnar tid för spontana inlägg. Innehåll som är planerat i förväg ger dig även möjligheten att ligga steget före och minska på tidspress. Du kan även tidsinställa publiceringar på de plattformar som tillåter funktionen. 

3. Fokusera på engagemang och räckvidd

Det räcker inte att lägga upp innehåll och se dina visningar och följare öka. Använd sociala medier för att lyssna på din publik och bygg relationer med dina följare. Ta dig tid att svara på kommentarer eller förslag. Engagemang är nyckeln till framgång för marknadsföring på sociala medier.

4. Var autentisk

Äkta marknadsföring handlar inte bara om att marknadsföra dina produkter och tjänster. Autenticitet hjälper dig att bygga upp relationer med dina kunder, potentiella kunder, partners samt att skapa förtroende. Det hjälper dem att förstå vem du är som organisation och vilka värderingar du står för. Genom autenticitet håller du följarna uppdaterade om vad som händer i verksamheten och ser till att de ser ett verkligt värde i det du gör.

5. Använd dig av rörligt material

En video har många fördelar och är den form av innehåll som används mer och mer. Rörligt material kan snabbt fånga användarnas uppmärksamhet och hålla dem anslutna till skärmen. Videor innebär snabb och effektiv kommunikation och är ett bra sätt att nå ut.

6. Testa att använda emojis (men inte för många 😉)

Användningen av emojis har ökat enormt bland företag de senaste åren. Det är ett bra sätt att förmedla sitt budskap och sticka ut. Tänk dock på att inte använda för många. Överanvändning av emojis blir tröttsamt för din publik och kan till och med ha en negativ inverkan.

7. Hitta ett filter som blir erat

Instagram är en av de mest använda sociala medierna hittills. Varumärken som använder den här plattformen väljer ofta att märka sitt innehåll med Instagramfilter, vilket kan få dina inlägg att sticka ut och öka engagemanget. Prova olika filter tills du hittar ett utseende som passar ditt varumärke och använd sedan det filtret för alla framtida inlägg.

Samtidigt spås 2023 fortsätta i det mer naturliga och operfekta. Något att ha med sig in i det nya året är att människor fortsatt kommer att ha högre förväntningar på äkthet i alla medier och varumärkesgenererat innehåll.

Filter kommer alltså mer handla om snygg layout än perfektion.

8. Ta till vara på användargenererat innehåll

Du behöver inte förbereda varje enskilt inlägg själv. Låt dina kunders röster bli hörda genom att presentera deras användargenererade innehåll. I allmänhet gillar kunder att deras varumärken känner dem på personlig nivå.

Ett sätt att visa din lojalitet till kunder och öka det kollektiva engagemanget är genom att dela publika inlägg som nämner ditt företagsnamn.

När du ger utrymme för kunders inlägg att visas på din sida kan du öka din varumärkesmedvetenhet, eftersom dina kunder kommer att sprida de goda nyheterna om ditt företag till andra.

9. Prova olika format på din bildtext

När du skriver en bildtext är det viktigaste att vara tydlig. Undvik att skriva en som är för lång och utdragen, håll den istället kort och koncis. Lägg till en uppmaning till handling; om du vill att dina följare ska köpa något eller om du vill att besökaren ska läsa mer om din produkt eller tjänst, be dem att göra det.

Som vi skrivit om tidigare är emojis bra att lägga till om dom har en mening eller förtydligar ditt budskap.

10. Testa olika hashtags

Hashtags kan ge ditt företag den synlighet och exponering som det behöver för att nå ut till en större publik. Prova er fram för att se vilka hashtags som ger bäst resultat men tänk på att hålla dem relevanta till ditt företag.

Plattformar rekommenderar att man använder mindre än tre hashtags för varje inlägg då för många hashtags kan försämra ditt resultat och relevans. Less is more.

11. Använd analysverktyg

Använd analysverktygen i dina plattformar för att undersöka hur din publik interagerar med ditt företags innehåll. Du kommer också att kunna identifiera det innehåll som ger bäst resultat och hur du kan utforma dina inlägg för att få mer visningar. Spåra framsteg och förstå områden som behöver förbättras och därmed upptäcka vad som fungerar för ditt företag.

12. Skapa en stilguide för sociala medier

En stilguide hjälper dig att presentera en konsekvent kommunikationsstil på alla sociala medier.

Oavsett om du är ett team med en person eller om du har flera anställda som skriver på dina konton i sociala medier kan du skapa en stilguide för att få en enhetlig approach.

Din stilguide bör innehålla varumärkets ton, närvaro på sociala medier, skrivsätt i dina inlägg; format, stavning, etc. Även färger, logotyper och typsnitt som du kommer att använda samt hur du kommer att nyttja hashtags och emojis.

13. Optimera dina profiler

Håll din profil i sociala medier aktuell och konsekvent.

Se över alla dina befintliga profiler med de här frågorna i åtanke: Är det dags att uppdatera din biografi med ny information? Borde du använda en mer professionell profilbild? Använder du nyckelord på ett bra sätt i din presentation? Behöver du inkludera en ny uppmaning till handling?

Planera in ett datum för översyn regelbundet för att kontrollera att din information fortfarande är aktuell.

Din profil i sociala medier är en av dina viktigaste marknadsföringstillgångar. Du bör alltid sträva efter att förbättra utseendet och effekten av dina konton, så om du tar dig några minuter för att se över dina befintliga profiler med dessa frågor i åtanke är det väl investerad tid.

14. Betald annonsering – Ett måste?

I takt med att marknadsföringen i sociala medier fortsätter att växa kommer företagen att sträva efter att behålla fler kunder genom större interaktion och bättre resultat. En effekt av den pågående förändringen är den ökande betydelsen av betalda annonser i sociala medier. År 2023 är betald annonsering inte ett alternativ utan en nödvändighet.

15. Analysera vad som fungerar för dina konkurrenter och branschkollegor

Dina konkurrenter och branschkollegor är värdefulla källor till insikt.

Titta på vilken typ av innehåll dina konkurrenter skapar. Identifiera vilket innehåll som fungerar bra för dem när det gäller sociala delningar, kommentarer, gilla-markeringar, etc. Brainstorma kring hur du kan ta ett innehåll som de har skapat och sätta din egen prägel på det.

Fler nyheter