FAQ2019-03-03T00:53:08+02:00

Vad är logistik?

Vi kallar oss ett logistikföretag, men vad är logistik egentligen? Vad betyder logistik? Det korta svaret är att logistik innebär planering, utförande och styrning av flöden. Ofta pratar man om logistik när det gäller hur varor ska tas emot och hanteras i ett lager innan de skickas ut till kunderna. Det är också i den bemärkelsen vi arbetar med logistik, med målet att minimera kostnaderna för dig och maximera servicen för dina kunder.

Vad logistik betyder för företagets utveckling

Logistik och det som kallas supply chain management spelar stor roll för utveckling och lönsamhet på företag. Flöden av varor och information blir allt mer omfattande och komplexa, dessutom påverkar de både kostnader och kundupplevelsen. Här finns det också alltid utrymme för förbättring. För att olja maskineriet på bästa sätt kan det vara bra för dig inom bland annat e-handel och grossist att ta hjälp av tredjepartslogistik. Det innebär att ett annat företag, som Exacta till exempel, sköter hela eller delar av din logistik. För att samarbetet ska fungera väl gäller det att utveckla ett smidigt flöde av information, så att logistikföretaget snabbt får veta när en ny order kommer in och kan hålla dig uppdaterad om vad som pågår.

Idag väljer allt fler företag tredjepartslogistik. När du tar hjälp av oss på Exacta frigör du både tid och resurser. Vi tar oss tid att förstå vad det är du vill få ut av logistiken, för att skräddarsy en lösning. I och med att logistik är allt vi gör har vi fått möjlighet att bli riktigt bra på det och kan erbjuda ett kostnadseffektivt alternativ. Vi hoppas att den här texten har gett dig lite bättre översikt över vad logistik är och betyder. Har du frågor eller är du intresserad av att inleda ett samarbete? Tveka inte att höra av dig!

Vad är 3PL?

Vad 3pl står för är tredjepartslogistik. Följdfrågan blir såklart: vad är tredjepartslogistik? Termen beskriver den logistik som företag får när de anlitar en tredje part för att sköta den. Du kan använda tredjepartslogistik för hela eller delar av din logistik. 3PL kan även vara vad du får när du hyr in dig på ett lager som sköts av ett annat företag. I de här fallen brukar man betala för både utrymme och hantering av godset. Med andra ord, du betalar ett annat företag för att stå för lokal, personal, utrustning, säkerhetsarrangemang och annat som hänger ihop med logistik.

Vad är bra med tredjepartslogistik

Så, vad är fördelarna med 3PL? Den kanske främsta är att du kan lägga mer energi på din kärnverksamhet, medan du får en trygg partner som är specialiserad på logistik och sköter den åt dig. Logistiken är en viktig del i hur kunden uppfattar din nivå av professionalism, så det gäller att visa dig från din bästa sida. Det bästa kan vara att ta in hjälp där du behöver avlastning och spetskompetens. Ett 3PL-företag kan hjälpa dig ta fram smarta lösningar kring hanteringen av lager och logistik. De har varit med förut och vet i vilken ände de ska börja.

En ytterligare fördel är att 3PL-företag ofta har sett till att förhandla fram bra avtal med fraktföretag. Hoppas att du har fått lite bättre koll på vad tredjepartslogistik är efter att ha läst vårt svar. Kontakta oss om du fler frågor om vad 3PL är eller vill diskutera ett samarbete!

Är du redo att ta steget till frihet?

Kontakta oss så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa till att skräddarsy er logistiklösning.