Kontakta oss Navigera på webbplatsen Navigera

Vad är dropshipping?

Som aktör inom e-handel har du säkert hört begreppet dropshipping. Förfarandet är ingen nyhet, dropshipping som lagermetod har funnits länge på olika håll i världen, främst i ledet mellan amerikanska sajter och produktionen i Asien. Men på senare tid, speciellt med tanke på bl.a. Shopify och Oberlos framfart, så har dropshipping börjat öka i popularitet.

Konceptet med dropshipping innebär att butiken inte själv lagerför sitt sortiment, utan skickar inkommande ordrar vidare till aktuell distributör, som i sin tur skickar varan direkt till kund.

Butikens roll blir därmed begränsad till kundservice och betalningsmottagare, och slipper då kostnaden för lagerhållning och orderpackning vilket är den stora fördelen med metoden.

Hur börjar jag med dropshipping?

Som alltid är det bra med ordentlig research. Vilka produkter ska du sälja? Hur ser marknaden ut för ditt segment? Vad gör konkurrenterna? Sök och jämför olika leverantörer och deras villkor för dropshipping. Ett tips är att nischa sig i val av sortiment. Internet är fullt av sajter som försöker sälja likadana prylar till samma målgrupp. Nedan följer några tips på hur du börjar med dropshipping:

1.  Välj leverantör

Valet av dropshipper är avgörande för din verksamhet. Det kommer att vara detta företag som är din närmsta partner och det är av yttersta vikt att du känner ett förtroende till dem. Säkerställ därför att leverantören har god renommé och lägg tid på att undersöka hur de hanterar olika tjänster.

2.  Välj produkter/sortiment

Även här är research viktigt. Kolla upp konkurrensen och nischa dig på ditt område. Internet är fullt av sajter som försöker sälja likadana produkter till bäst pris till samma målgrupp. Pris är i nutid svårt att konkurrera med, tänk istället varumärke och inriktning (ett exempel på detta är Daniel Wellington).

3.  Välj plattform

Vilken plattform är bäst för dig och din dropshipping-verksamhet? Beroende på hur mycket arbete du är beredd att lägga ner finns här olika alternativ. I vilka delar av världen finns dina kunder? Vilka använder dina konkurrenter? Research, research, research. Vill du satsa på ett eget varumärke och lägga mycket tid så kan det vara en bra idé med en egen sajt som du marknadsför. Om ändamålet är mer som en sidoverksamhet/hobby så finns det flera väletablerade sajter som kan passa. Exempelvis:

  • Shopify
  • Ebay
  • Aliexpress
  • Salehoo
  • Dropified
  • Spocket

Behövs lager för dropshipping?

Nej, lager behövs inte för dropshipping – det är den stora fördelen. Däremot kan det vara bra att ha ett litet buffertlager för returhantering. Som återförsäljare för en grossist/dropshipper kan det vara fördelaktigt att samarbeta med en bra distributionspartner som distribuerar och packar varor på ett tilltalande och proffsigt sätt. I slutändan är det du som är avsändaren av paketet och det är avgörande för kund hur produkten anländer och presenteras. Här är vi på Exacta ett utmärkt val för olika typer av transportlösningar. Vi arbetar alltid med fingertoppskänsla och har ambitionen att sätta guldkant på tillvaron.

För vem passar dropshipping?

Dropshipping är bra för aktörer som gärna vill driva en (web)butik, men som exempelvis inte har mycket kapital, är på resande fot ofta, och/eller är en rutinerad serieentreprenör som redan har en verksamhet men vill ha ett sidoprojekt som kanske inte kräver lager och så vidare. Du har inget eget lager som kostar pengar och behöver inventeras. Det är enkelt att starta upp och du väljer själv i vilken omfattning du vill satsa.

Fördelar med dropshipping

Dropshipping är ett lättillgängligt och billigt sätt att starta företag på. Här listar vi några av fördelarna med dropshipping:

  • Ingen risk med lager – Eftersom du inte har ett eget lager som kostar pengar och tar upp yta är detta en av dropshippingens största USP’ar.
  • Enkelt att starta – Du behöver inte ens ha en egen butik/sajt. Det enda som krävs är tid till research.
  • Ingen logistik – Dropshipping-metoden innebär att du själv inte har någon kontakt med leveransdelen utav affären, eftersom detta sköts utav dropshipping-företaget.
  • Inget startkapital – Du behöver inte bunkra upp med produktlager, vilket även utesluter lokalkostnader.
  • Det kan vara helt gratis (om man säljer via eBay exempelvis).
  • Kan erbjuda ett stort sortiment – Du väljer själv omfattningen av butiken, och har möjlighet att satsa på stort sortiment utan lagerkostnader.
  • Enkelt att skala upp – Om du känner att du vill växla upp sysselsättningen med fler produkter eller marknader.

Nackdelar med dropshipping

Som med allt annat finns det även nackdelar med dropshipping. Detta inkluderar, bland annat:

  • Låga marginaler – Säkerställ att du har leverantörer som förmedlar kvalitetsprodukter. Om du har nischade produkter med hög kvalitet har du större chans att lyckas.
  • Lagerproblem – Du själv har inget lager som kan få problem. Men ditt varumärke är avsändare till de eventuella problem som dropshipping-företaget kan ha.
  • Fraktproblem – Samma sak här, försenade leveranser är ett troligt scenario som du behöver stå till svars för, och som är bortom din kontroll.
  • Du får ta skulden för saker – eftersom ditt varumärke/din butik är avsändare så kommer du att vara ytterst ansvarig för de potentiella risker som omfattas av dropshipping som affärsmodell. Detta involverar exempelvis returer, och hantering av dessa. Läs gärna mer om vår tjänst för returhantering, om du letar efter ett tryggt alternativt som kan sköta den delen åt dig på ett effektivt sätt.