Kontakta oss Navigera på webbplatsen Navigera
Allt du behöver veta om olika fraktsätt och leveranser

Allt du behöver veta om olika fraktsätt och leveranser

Frågor som ständigt diskuteras är fraktsätt och leveranser. Ska man prioritera snabba leveranser eller satsa på att erbjuda fri frakt? Det finns många frågetecken och det är viktigt att ha koll på vad som gäller innan man tar några stora beslut. 

I denna artikel går vi igenom flera faktorer som är bra att känna till gällande fraktsätt och leveranser. 

Valfrihet är viktigare än snabbhet 

När du ska välja vilka fraktsätt och leveranser som du ska använda är det givetvis viktigt att erbjuda de alternativ som dina kunder efterfrågar. I regel är valfrihet lite viktigare är snabbhet. Valfriheten innebär att kunden själv kan välja hur och var leveransen sker. 

Samtidigt som huvudfokus bör vara på valfriheten är det viktigt att känna till att hastigheten också har betydelse. En leverans får inte gå hur långsamt som helst. I en rapport Postnord gjorde om e-handel i Norden framkom det att svenskar inte vill vänta mer än 3,3 vardagar på leveransen. 

Hemleverans eller utlämningsställe – vad föredras? 

Hemleveranser är någonting som har blommat upp de senaste åren och som man kan tänka sig att många föredrar. Enligt rapporten nämnd ovan, “E-handel i Norden” från Postnord, föredrar svenskar fortfarande utlämningsställen före hemleveranser. 

Vilket leveranssätt som föredras för just ditt företag eller webbutik är givetvis upp till dig. Det finns en hel del olika alternativ att välja mellan och det är du som känner dina kunder bäst. De vanligaste sätten för leveranser är idag: 

  • Hämta ut på ett utlämningsställe
  • Få leveransen till kundens brevlåda av brevbäraren 
  • Hemleverans på kvällen när kunden är hemma och signerar 
  • Hemleverans på dagen när kunden är hemma och signerar 
  • Levererad utanför kundens dörr när kunden inte är hemma 
  • Hämta leveransen i en paketbox 
  • Hämta leveransen i en fysisk butik 

Kundernas förtroende är viktigt 

Det är viktigt att dina kunder känner trygghet och tillit till din butik eller ditt företag. Detta går att nå genom att välja leverantörer med högt förtroende som alla känner till. Detta gäller främst vilka betalningslösningar som erbjuds. Genom att erbjuda välkända betalningsmetoder ökar dina kunders förtroende och känslan av tillit. 

Som nämnt grundar sig mycket av förtroendet i vilka betalningslösningar som erbjuds. Det är dock bra att ha i åtanke att kunder även kan ha olika syn på olika fraktbolag. 

Kundens fraktkostnad vs din fraktkostnad 

När du skickar iväg ett paket till en kund kostar det paketet en viss summa pengar. Ibland kan kostnaden variera beroende på hur stort paketet är, och ibland kan det vara densamma oavsett storlek. Oavsett hur situationen ser ut för dig är det bra att skilja din fraktkostnad från kundernas fraktkostnad. 

Det är viktigt att hitta en strategi som fungerar bra för dig, och som på det stora hela gör att du täcker dina egna fraktkostnader. Vanliga strategier att använda vid fraktsätt och fraktkostnader är följande: 

  • Fraktfritt, men högre priser
  • Fraktfritt över en viss summa
  • Samma fraktkostnad oavsett vad din kund köper 
  • Justera fraktkostnaden beroende på vad din kund köper  

Vilken strategi som är bäst för dig kan givetvis variera beroende på vilken typ av produkt du säljer, om det är stor konkurrens med pris och om paketen är i samma storlek/viktklass eller varierar kraftigt. I regel föredrar kunder fraktfritt idag. 

Tycker du att det är knepigt med fraktsätt och leveranser? Oroa dig inte. På Exacta skräddarsyr vi logistiktjänster och lösningar som passar för dig och ditt företag. Kontakta oss om du vill veta mer!