Kontakta oss Navigera på webbplatsen Navigera
Hantera logistik själv

Hantera logistik själv

I princip alla e-handlare behöver lagerföra sina varor och sköta alla postärenden. Till en början är det vanligt att hantera all logistik själv. När företaget börjar växa kan det dock vara svårt att hinna med all logistikhantering. I många fall kan det dessutom bli dyrare att sköta logistiken själv, än att anlita ett logistikföretag. 

7 saker att känna till vid logistikhantering 

Om du är ute efter hantera logistik själv finns det flera saker som kan vara bra att känna till. I denna artikel listar vi 7 olika saker som är bra att ha i åtanke för dig som intresserad av att hantera logistik själv. 

Lager

Vid logistikhantering behövs först och främst ett lager för sina produkter. Att ha ett stort lager kan vara kostsamt för ett företag. Är lagret dåligt strukturerad och oöversiktligt blir det ännu dyrare. Det är därför viktigt att man planerar lagret bra och har en tydlig struktur för att hålla nere kostnaderna. 

När det gäller lager är det även viktigt att se till att det finns tillräckligt med utrymme för att lätt kunna lasta och lossa. Lagret bör även vara organiserat för att kunna ge rotation. 

Begränsningar

När man har ett eget lager är du begränsad till en viss yta. För att få en låg lagerkostnad behöver du optimera lagret. Man vill inte ha en för stor lokal eftersom det innebär att man betalar för yta som man inte använder. Man vill inte heller ha ett lager som man växer ut för snabbt eftersom det finns flyttkostnader.  

Frakt och distribution 

Distributionen är en viktig del av logistikprocessen. Som en liten företagare eller e-handlare kan det vara svårt att pressa priserna på frakt. Detta beror på att du inte har några stora volymer. Via ett logistikföretag kan du istället skicka dina varor på deras fraktavtal. 

Leveranstider 

När du har ett eget laget finns det två olika leveranstider att ha i åtanke: 

  • Leveranstiden från leverantören till ditt lager 

och

  • Leveranstiden från lagd order till leverans till kund

Den viktigaste leveranstiden är oftast från order till kund. Det är därför A och O att ha ett tydligt system när det gäller leveranser om man ska hantera logistik själv. 

Hantering av returer 

Returer är något som inte går att bortse från någon typ av e-handel eller företag. Att ha en tydlig procedur för hur man hanterar returer är viktigt. En smidig returhantering skapas genom att ha rätt rutiner och rätt tekniskt stöd, som håller både kund och företag uppdaterade om varans status. 

Inventering 

Varje år behöver ditt företag göra en inventering. Inventering är en typ av undersökning där man kontrollerar hur många varor eller produkter som man har i sitt lager. 

Det tekniska 

För att undvika misstag och för att öka kontrollen är ett bra IT-system ett måste. Den tekniska delen är riktigt viktig när man ska hantera logistik själv. Systemet ska kunna hantera och hålla reda på allt i lagret, för att man alltid ska veta vart allt är och så att man kan planera utifrån de. 

Känns det krångligt? 

Vi förstår det. Att hantera logistik själv, oavsett om man har erfarenhet eller inte, är svårare och krångligare än man kan tro. Det är därför tur att Exacta kan hjälpa dig med allt inom logistikhantering!

Istället för att du ska fokusera på frågor som förvaring av varor och frakt, kan du lägga allt fokus på det företag du styr. Din logistikhantering står vi för. Låter det intressant? Tveka då inte på att kontakta oss

.