Tinder för logistik
Den framgångsrika dejtingsajten Tinder har gjort över 20 miljarder matchningar sedan starten 2012. Nu har matchningstjänsten äntligen kommit till logistikvärlden i form av Warehousefinder.
Det är ett nystartat bolag i logistikbranschen som hoppas kunna lösa vanligt förekommande problem mellan kunder och logistikpartners. Istället för att para ihop singlar ska de skapa de perfekta matcherna mellan varuägare och logistikpartners. Både kunder och TPL-företag kan registrera sig på plattformen. I början av januari när det hela drog igång hade totalt 5 TPL-företag anslutit sig till tjänsten.
Warehousefinder öppnade sin verksamhet 2020 av de tre logistikkonsulterna Anders Mech, Simon Gustavsson och Fredrik Wester. De har alla erfarenhet inom branschen och har sett problemen som finns och vad man kan göra åt dem. Tillsammans med systemxperten Tim Edgren och programmeraren Erik Hansson har de nu kommit fram till en lösning.
Den här lösningen hoppas de ska kunna effektivisera 3PL-branschen. Tanken är att det ska fungera ungefär som Tinder genom att man matchar lämpliga parter med varandra.
Problemen som ska fixas
Ett problem är att lönsamheten inom branschen är låg. Det här beror, enligt Anders Mech, på att en logistikpartner sällan sysslar med specialiserad försäljning. I större omfattning tar de helt enkelt till sig de offertförfrågningar som kommer in.
Ofta är marginalerna små. De fasta kostnaderna för lokaler, transport och personal ska betalas oavsett hur höga eller låga intäkterna är. Det leder till att man tackar ja till de offerter som kommer in oavsett hur det påverkar resten av verksamheten. Vanliga följdproblem blir då att man får hantera olika typer av varor på samma lager under samma tidsram. En ineffektiv lagerhantering påverkar i sin tur verksamheten genom att det blir stopp i flödet när arbetsbelastningen sedan ökar.
Det nya Logistiktinder är gratis att använda för varuägare. De får beskriva sina behov för att sedan vänta på att bli matchade med ett lämpligt 3PL-företag. Innan matchningen sker ska tredjepartlogistikerna betala en förmedlingsavgift.
Därefter får de möjlighet att kommunicera med kunden och sköta resten av samarbetet, inklusive kontraktsutformning, på egen hand. Vilken sorts kundrelation och samarbete som sedan utvecklas utanför plattformen är fortfarande upp till kund och logistikpartner.
Perfekta matchningen mellan kund och logistikpartner
Det är alltid roligt med nya satsningar inom logistikbranschen. Det nystartade projektet är lovande och kan säkert leda till goda samarbeten mellan 3PL-företag och varuägare. Men precis som med Tinder passar professionella matchningstjänster naturligtvis inte för alla. Vi på Exacta är dock redan en perfekt match för alla varuägare som kommer vår väg. Vi har varit med i logistikbranschen sedan 1979 och har god koll på problemen och hur man löser dem. Med ett kundcentrerat arbetssätt använder vi laserfokuserade lösningar för 3PL.
Nya utmaningar uppkommer såklart ständigt men vi anpassar oss efter vädret och har effektiviserat vår verksamhet och lagerhantering. På vår sida om Logistik kan du läsa mer om våra tjänster som skräddarsys för att passa varje kunds behov.