Logistik som konkurrensmedel
De senaste åren har logistik blivit ett allt viktigare konkurrensmedel för flertalet olika företag. Om två företag har likvärdiga produkter men bara ett av företagen har en väl fungerande logistik, kommer det företaget med största sannolikhet göra bättre ifrån sig.
Logistik kan på många sätt vara en anledning till förbättrad kundupplevelse. Den förbättrade kundupplevelsen kan i sin tur leda till både en ökad lojalitet hos kunderna samt ökad försäljning.
Konkurrens med logistik inom e-handel
Inom e-handel är det både tuff konkurrens och en snabb tillväxt som präglar industrin. Många stora företag inom e-handeln väljer att satsa på just logistik, eftersom det sägs vara kärnan till en framgångsrik e-handel.
När det gäller e-handel är logistik därför viktigare än någonsin. Logistik kan nämligen bidra till en bättre kundupplevelse genom smarta lösningar. Det handlar om allt ifrån spårning, utlämning, packning, returnering av varor och kommunikation.
Enkel returlogistik
E-handeln växer explosionsartat, både hos renodlade e-handlare men även hos traditionella detaljister. Med en e-handel som växer har enkel returlogistik blivit ett starkt konkurrensmedel.
Returer är något som kan skapa mervärde för kunder, så länge det görs på rätt sätt. Det är viktigt att kunna erbjuda sina kunder både enkla och smidiga returer. För att få en enkel returlogistik krävs det att man har en helhetssyn på varuflödet. Varuflödet innebär upphämtning, leverans, plock och pack på lagret, distribution och spårning av godsen. Det handlar även om kundtjänst och som sagt, en enkel returhantering.
Nöjda kunder värvar nya kunder
Om returerna hanteras rätt kan det leda till fler kunder, både återkommande och nya. Idag sprids både positiva och negativa erfarenheter hejvilt på sociala medier, vilket faktiskt kan vara till stor fördel. Har dina kunder en positiv upplevelse finns chansen att de sprider det vidare vilket kort och gott blir gratis exponering.
Om dina kunder är nöjda är chansen även stor att de kommer återkomma. Återkommande kunder och nya kunder kommer i sin tur leda till ökade intäkter.
Så använder du logistik som konkurrensmedel
Inom många olika branscher är det stor konkurrens med logistik och för att vara ett framgångsrikt företag krävs det idag att man har den bästa logistiken.
Dessutom har kundernas krav har under de senaste åren ökat. Många kunder idag kräver att leveranser går blixtsnabbt, att returerna är gratis och att leverans avtalen är flexibla. Att få logistiken att flyta på kan dock kännas svårt, kanske finns inte tid eller resurser. Det är här vi kommer in. På Exacta skräddarsyr vi lösningar som får din logistik att fungera sömlöst.
Vi erbjuder allt ifrån tredjeparts logistik, e-handelslogistik och lagerhållning till transport, returhantering, integrationssystem och pack & plock. Exacta är helt enkelt den perfekta logistik partnern för alla möjliga logistiklösningar.