Tips för effektiv returhantering
När det gäller e-handel kan man inte komma ifrån att det förekommer returer. Det finns flera olika skäl till returer: allt från byten, återköp och reklamationer av varor till leveranser som aldrig har hämtats ut.
Många kan nog hålla med om att returhanteringen ofta kan vara lite kaosartad på ett e-handelslager. Här har vi därför samlat 4 stycken tips för en så smidig och snabb returhantering som möjligt.
1. Skapa tydliga rutiner
Vid returhantering är ett viktigt steg kontrollen av själva produkten. Detta kan ta olika lång tid. En del produkter behöver man undersöka djupare medan andra är lätta att se eventuella fel på. Tiden som läggs på kontrollen har även med returpolicyn som tillämpas att göra.
För en så pass snabb returhantering som möjligt är det viktigt att skapa tydliga rutiner. Kom fram till rutiner för de krav som ska ställas för en godkänd retur. Det kan vara till exempel att produkten behöver komma i originalförpackning eller med taggarna kvar. Kraven ska vara tydliga för att vara rättvis mot kunderna samt för att kunna snabba på returhanteringen.
Ha en ordentlig returpolicy
Det är viktigt att ha en ordentlig och tydlig returpolicy. I returpolicyn ska följande information finnas med:
- Hur varan ska returneras (till exempel i originalförpackningen)
- Vem som betalar returkostnaden, om det är kunden eller företaget som står för det
- Hur många dagar det tar innan kunden får sina pengar tillbaka
Ett tips är att diskutera med era kunder och lyssna på vad dem tycker när ni utformar returpolicyn. Ställ frågor om vilket leveransalternativ som kunden föredrar, om gratis returer är ett krav och hur lång tid man skulle behöva för att bestämma sig om de vill behålla en produkt eller inte.
2. Effektivisera för kunden
I en drömvärld är returhanteringen smidig för både kund och företag. Det är först och främst viktigt att använda paket som fungerar väl vid returer. Det innebär helt enkelt att paketet är smidigt att öppna för själva kunderna och att man lätt kan skicka tillbaka det vid eventuell retur.
I paketet bör information om hur kunden ska packa varan för returen finnas till. Det är även ett tips att bifoga själva returfraktsedeln. Kostnaden per paket blir dyrare, men det leder till en mer säker och snabb returhantering.
3. Snabb returhantering med streckkodsläsning
När en retur kommer till lagret är det dags att bearbeta den. Steg ett är att ta reda på vem som är avsändaren av returen och vilken order som är den ursprungliga. Vi rekommenderar att använda streckkodsläsning för denna process.
Har man skickat med returetiketten i paketet till kunden kommer systemet hålla koll på all viktig information: som ordernummer och kollinummer. Bara genom en streckkodsläsning på returetiketten så kan man enkelt matcha den ursprungliga orden med returen.
4. Inför en returfunktion online
I många fall är det svårt att hantera returer, mycket på grund av att man inte vet om eller när en retur hamnar tillbaka på lagret. Ett smart drag är att införa en returfunktion online, där kunderna enkelt kan registrera returen innan de faktiskt skickar iväg den.
Det krävs egentligen bara att man ordnar ett enkelt formulär för sina kunder att fylla i, där till exempel ordernummer och vad returen beror på kan skrivas ut. Detta gör det enklare att få till en snabb returhantering, eftersom det är lättare att planera i förhand.